تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 آبان 1401 - 7:26
کد خبر : 5238

افتتاح تالار شهر کرمان با رکورد تاخیر ۱۳ ساله، خیلی دور خیلی نزدیک

افتتاح تالار شهر کرمان با رکورد تاخیر ۱۳ ساله، خیلی دور خیلی نزدیک
درحالی می‌گویند تالار مرکزی شهر کرمان تا ۲ ماه آینده آماده افتتاح است که امروز (چهارشنبه) هفتمین استاندار کرمان طی سال‌های اخیر از این پروژه که ساخت آن ۱۳ سال به طول انجامیده بازدید کرد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، پروژه ساخت تالار مرکزی شهر کرمان روز چهارشنبه مورد بازدید استاندار کرمان و جمعی از مسئولان قرار گرفت و این در حالی است که این طرح با ۱۳ سال مدت زمان اجرا رکورددار یکی از طولانی ترین پروژه های در دست احداث استان کرمان محسوب می‌شود.

این تالار به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و ممتازترین طرح های فرهنگی جنوب‌شرق کشور چهار دولت و هفت استاندار را به خود دیده است و این روزها مراحل نهایی ساخت و تجهیز خود را سپری می کند تا طبق وعده مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی پرونده ساخت آن طی ۲ ماه آینده به انتها برسد.

اجرای تالار مرکزی شهر کرمان که سال ۸۸ آغاز شد نوید بخش برخورداری مردم و اهالی فرهنگ و هنر از فضایی مدرن و استاندارد با تجهیزات و امکانات به‌روز بود اما حکایت ساخت این مجموعه ۱۳ سال به درازا کشیده شده و وعده های مکرر مسئولان نیز برای افتتاح طرح هر از گاهی تکرار می شد.

اجرای تالار مرکزی شهر کرمان که سال ۸۸ آغاز شد نوید بخش برخورداری مردم و اهالی فرهنگ و هنر از فضایی مدرن و استاندارد با تجهیزات و امکانات به‌روز بود اما حکایت ساخت این مجموعه ۱۳ سال به درازا کشیده شده و وعده های مکرر مسئولان نیز برای افتتاح طرح هر از گاهی تکرار می شد.

تالار مرکزی کرمان با بیش از ۱۴ هزار متر زیربنا یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های فرهنگی کشور است که در سه طبقه احداث شده و دارای سه سالن همایش و نمایش، گالری‌های مختلف، کتابخانه، رستوران، کافی شاپ و غیره است.

بر اساس مشاهده میدانی خبرنگار ایرنا که بازدیدهای متعددی طی پنج سال گذشته از طرح ساخت تالار مرکزی شهر کرمان داشته است، این پروژه به لحاظ فیزیکی تقریبا به پایان رسیده و کار نصب تجهیزات آن نیز مراحل نهایی خود را طی می کند، هر چند برای طرحی که تا سال ۹۸، حدود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و سه درصد باقی مانده بود، انجام کارها سه سال طول کشید و زمان نهایی افتتاح نیز می تواند باز هم طولانی شود.

محمد مهدی فداکار به عنوان هفتمین استانداری که از این طرح بازدید می کند روز چهارشنبه در جریان بازدید از این طرح در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح تالار مرکزی شهر کرمان جزو بزرگ‌ترین پروژه های فرهنگی کشور است گفت: این مجتمع دارای سه سالن اجرای تئاتر موسیقی، نمایش فیلم و فضاها و غرفه های نمایشگاهی و غیره است.

وی بیان کرد: اتمام پروژه های نیمه تمام جزو مصوبات سفر رییس جمهور به استان کرمان است که عملیات برخی از آنها آغاز شده است و امیدواریم بزودی بخش بزرگی از آنها کامل شود.

فداکار تصریح کرد: مجموعه فرهنگی- هنری شهرستان قلعه‌گنج نیز به احتمال زیاد تا پایان سال به بهره‌ بهره‌برداری برسد و تا اتمام پروژه‌های فرهنگی هنری پروژه جدیدی در این حوزه تعریف نمی‌شود.

وی اظهار داشت: اعتبار تکمیل طرح تالار مرکزی شهر کرمان جزو مصوبات سفر رییس جمهور است و به لحاظ تامین اعتبار مشکلی نداریم.

استاندار کرمان تاکید کرد: مجتمع تالار مرکزی شهر کرمان به لحاظ امکانات ظرفیت بسیار بزرگی برای اجرای برنامه ها و رویدادهای فرهنگی مهمی مثل جشنواره موسیقی نواحی دارد.

تامین اعتبار مهمترین علت تاخیر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مطالعات این طرح از سال ۸۳ آغاز و کلنگ آن سال ۸۸ به زمین زده شد که تا پایان سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه طرح شده است.

محسن روحی افزود: حدود ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح نیاز داریم که ۲۰ میلیارد تومان آن آماده تخصیص است و این طرح به صورت کامل و بدون مشکل به بهره برداری می رسد.

وی تاکید کرد: این پروژه آماده تحویل موقت است و پس از تایید مشاور طرح و رفع اشکال های احتمالی طی ۲ ماه آینده بهره برداری از آن آغاز می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: مهمترین علت تاخیر تکمیل تالار مرکزی شهر کرمان تامین اعتبار بوده و همچنین مسائل فنی این طرح نیز گاهی باعث وقفه در این پروژه شده است.

وی با بیان اینکه این طرح سرانه فرهنگی کرمان را افزایش قابل توجهی می دهد بیان کرد: با توجه به اینکه سالن های این پروژه استاندارد و دارای تجهیزات مدرن است از آن برای اجرای نمایش، کنسرت و پخش فیلم با کیفیت خوب می توان استفاده کرد.

روحی ادامه داد: واگذاری این پروژه به بخش خصوصی در دست مطالعه است و باید واگذاری و مدیریت پروژه به صورتی باشد که امکانات و توانمندی طرح حفظ شود.

این پروژه مهم فرهنگی در بلوار شهید صدوقی شهر کرمان بعد از بلوار هزار نرسیده جنب اداره کل فنی و حرفه ای قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.