تاریخ انتشار : سه شنبه 29 شهریور 1401 - 9:01
کد خبر : 4271

اصلاح قانون انتخابات تا پایان آبان به صحن مجلس خواهد آمد

اصلاح قانون انتخابات تا پایان آبان به صحن مجلس خواهد آمد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بنا بر آن است که تا پایان آبان، تکلیف اصلاح قانون انتخابات مشخص شود؛ رسیدگی به این طرح در دستورکار قرار گرفته و به محض اتمام بررسی‌ها به صحن علنی خواهد آمد.

به گزارش نسیم صبا:حسین رجایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با جزئیات بررسی اصلاح قانون انتخابات در مجلس گفت: رسیدگی به موضوع اصلاح قانون انتخابات بار دیگر آغاز شده است. مجلس یازدهم با نگاه جدیدی به این موضوع می‌نگرد و در سه محور به آن خواهد پرداخت.

وی تصریح کرد: بنای مجلس بر این است که در سه محور اصلی اصلاحاتی در رابطه با برگزاری انتخابات را بررسی کند. اول آنکه انتخابات حزبی شود، دوم آنکه به صورت استانی برگزار شود و سوم آنکه حوزه‌های انتخابیه در برخی مناطق افزایش پیدا کند.

رجایی عنوان کرد: کارگروه مربوط به افزایش حوزه‌های انتخابیه اخیراً در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تشکیل شده است؛ البته هنوز به جمع‌بندی قطعی درباره جزئیات افزایش حوزه‌های انتخابیه نرسیده‌ایم، اما با توجه به اینکه این موضوع در دستور کار قرار گرفته است بررسی‌های مربوط به آن به زودی نهایی خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اصلاح قانون انتخابات در مجلس رأی خواهد آورد، بیان کرد: تصویب قانون اصلاح انتخابات در صحن علنی بستگی به آن دارد که کمیسیون مربوطه چطور آن را تدوین و ارائه کند.

وی ادامه داد: برای مثال اگر انتخابات استانی شود، ماهیت انتخابات مجلس کاملاً دگرگون خواهد شد؛ چرا که لیست‌هایی که برای حضور در انتخابات ارائه می‌شوند استانی خواهند بود و شهرستان‌ها نمی‌توانند به طور مستقل در رقابت حضور داشته باشند. بنابراین حتماً باید از طریق استانی حضور در انتخابات را پیش ببرند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهادات دیگری در رابطه با اصلاح قانون انتخابات مطرح شده است، گفت: برگزاری حزبی انتخابات موضوع دیگری است که درباره برگزاری انتخابات در دست بررسی قرار گرفته است، در صورت چنین اصلاحی ساز و کار انتخابات به کلی تغییر می‌کند؛ بنابراین تا زمانی که کمیسیون مربوطه جزئیات این طرح را به صحن نفرستاده نمی‌توان پیش بینی دقیقی نسبت به تصویب یا عدم تصویب آن داشت.

رجایی اظهار کرد: به نظر می‌رسد نمایندگان شهرستان‌ها به ویژه شهرستان‌های کوچک مخالف استانی شدن انتخابات باشند؛ چرا که معتقدند در چنین شرایطی به این حوزه‌های انتخابیه آسیب وارد می‌شود. بنابراین پیش‌بینی من این است که استانی شدن انتخابات در مجلس رأی نخواهد آورد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قانون انتخابات پیش از انتخابات سال ۱۴۰۲ مجلس نهایی خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: علیرغم همه اینها بنای مجلس بر این است که تا آخر مهر یا نهایتاً آبان ماه، تکلیف این موضوع را مشخص کند؛ چرا که رسیدگی به آن در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است و به محض اینکه بررسی‌ها در کمیسیون به اتمام برسد اصلاح قانون انتخابات به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.