تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 7:51
کد خبر : 8734

استفاده از تمام ظرفیت تجاری با افغانستان

استفاده از تمام ظرفیت تجاری با افغانستان
- سرپرست اداره شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت گفت: ایران در راستای برنامه گسترش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه،‌از تمام ظرفیت صادرات و وارداتی با افغانستان استفاده می‌کند.

«محمدصادق قنادزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان محسوب می‌شود، اظهار داشت: از سوی دیگر این کشور میان ۱۰ مقصد بزرگ صادراتی ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران و افغانستان از نظر تاریخی، فرهنگی و اجتماعی درهم‌آمیخته‌اند و قابل تفکیک نیستند، خاطرنشان کرد: روابط اقتصادی دو کشور افت و خیز بسیاری را تجربه کرده است و همچنین بی‌ثباتی در سیاست و امنیت افغانستان در ماه‌های اخیر علت دیگری برای تغییرات در میزان تجارت دو کشور بوده است.

قنادزاده با اشاره به حضور حاکمیت طالبان در افغانستان، تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت در پایش ها و مطالعات تجاری خود،‌ افت تجارت با این کشور را در رصد قرار داده که به جهت اتفاقات متعدد رخ داده در این کشور بوده است و موجب شده تا تجارت با ایران تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت نسبت به شرایط ایجاد شده، حساسیت نشان می‌دهد، تصریح کرد: سلسله همایش‌هایی را برنامه ریزی شده تا مسئولان و تجار دو کشور در یک محیط قرار بگیرند و با بررسی مشکلات و موانع و ضعف‌ها به دنبال راهکارهای حل و رفع آن باشیم.

سرپرست اداره شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه مجموعه اقداماتی طراحی شده تا فاصله ایجاد شده، جبران شود و به تراز تجاری سابق دست یابیم، تاکید کرد: مردم افغانستان به تجارت و فعالیت اقتصادی با ایران علاقه دارند، زیرا برخی از فعالان اقتصادی دو ملیتی هستند و به یکدیگر احترام می‌گذارند.

وی اظهار داشت: البته بخشی از کاهش مبادلات ایران و افغانستان به غیر از تحریم‌هایی خارجی، افت منابع مالی این کشور به دلیل قطع حمایت بوده که به کاهش قدرت خرید مردم و هیات حاکم را پایین آورده است.

به گفته قنادزاده، با وجود تمام مشکلات، ایران برای تجارت با افغانستان از تمام پتانسیل موجود بهره خواهد برد و ظرفیت خالی باقی نخواهیم گذاشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.