تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 دی 1401 - 7:48
کد خبر : 6933

از فضای مجازی بیرون بیایید

از فضای مجازی بیرون بیایید
گشایش چند پالایشگاه نفتی در آینده نزدیک و رونمایی از انتقال ۱۵۰ بازی پر مخاطب به داخل کشور با هدف کاهش زمان پینگ بازی تا یک چهارم و افزایش سقف تسهیلات بانک‌ها با عنایت دولت سیزدهم از مهم‌ترین مسائل مطرح در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت بود.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، نشست چهارشنبه هیأت وزیران که مصادف با ۳۰ آذر آخرین روز از فصل پاییز برگزار شده است به مانند چهارشنبه‌های هر هفته یکی از شلوغ ترین روزهای کاری برای خبرنگاران حوزه دولت بود.

چهارشنبه‌ای که برخی از خبرنگاران حوزه دولت کنار پرسش‌های اصلی، سوالی یلدایی هم از پاستور نشینان داشتند که عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با خبریلدایی به جمع خبرنگاران و عکاسان و تصویرداران حاضر در حیاط دولت پیوست و گفت که «شب یلداست دیگر… یلدا متعلق به همه مردم دنیاست… شب یلدا مبانی ایدئولوژیکی و فکری و اسلامی دارد و اینکه امروز رئیس‌جمهور صحبت‌های خوبی درباره یلدا کرد… عزیزان یک خرده موبایل‌ها را کنار بگذارند و از فضای مجازی بیرون بیایند و بروند در فضای حقیقی، این شب را پاسداری کنند…»

آنچه در پی می‌آید، خلاصه مهم‌ترین خبرهایی است که در گفت‌وگو با «علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، «عزت الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، «یوسف نوری» وزیر آموزش و پروش، «احمد وحیدی» وزیر کشور، «جواد اوجی» وزیر نفت، «سیداحسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «بهرام عین اللهی» وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «انسیه خزعلی» معاون امور زنان رئیس جمهوری و همچنین «سیدرضا فاطمی امین» وزیرصمت، «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «علی بهادر جهرمی» سخنگوی دولت با خبرنگاران حوزه دولت مطرح شد.

و اما وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از گپ و گفت یلدایی خبری خوش داد که برمبنای آن پرداخت هرگونه مالیات، عوارض و پیمان سپاری ارزی برای صادرات صنایع دستی منتفی شد.

عزت الله ضرغامی در عین حال از ثبت چهار اثر مهم در یونسکو و افزایش آثار ثبت شده از ۱۷ به ۲۱ اثر خبر داد و به این ترتیب مقام ایران در زمینه ثبت آثار یونسکو از هفتمی به مقام ششمی ارتقا یافت. البته این موفقیت در سالی صورت گرفت که ما سهمیه ثبت آثار ناملموس نداشتیم و با درایتی و مدیریت انجام شده و با استفاده از ظرفیت برخی کشورها این موفقیت به دست آمد که می‌توان به پرونده یلدا با همکاری افغانستان، ترکمن دوزی با همکاری ترکمنستان و آلت موسیقی بربط (عود) با همکاری سوریه اشاره کرد.

از فضای مجازی بیرون بیاید

خبرهای نفتی

وزیر نفت از قرار گرفتن ایران در کانال تولید ٣ میلیون بشکه نفت در روز خبر داد که این ظرفیت تولید نفت سبک روزانه ٢٠٠ هزار بشکه افزایش یافته است.

جواد اوجی از بهره برداری نخستین پالایشگاه نفتی در اصفهان در آینده با ظرفیت ١۵ میلیون لیتر سوخت گازوییل یورو پنج در مدار تولید قرار گرفته و حدود ۵٠ درصد سوخت گازوییل سوخت یورو پنج را دارد و همچنین گشایش از دو پالایشگاه آبادان و تبریز در کیفی‌سازی سوخت هم خبرداد.

وزیر نفت در عین حال علت آلودگی هوا در شهرهای صنعتی ناشی از مصرف سوخت مازوت را تکذیب کرد و گفت که در هیچ‌کدام از نیروگاه های استان تهران مصرف سوخت مازوت نداریم و در تأمین سوخت زمستانی، الحمدلله در فصل پاییز گازرسانی به نیروگاه‌ها به شکلی انجام و۱۰ درصد گاز بیشتر نسبت به پاییز سال گذشته به آنها داده و به همین میزان سوخت مایع کمتری استفاده شده است.

از فضای مجازی بیرون بیاید

تحقق یک وعده انتخاباتی رئیس جمهور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از وجود ۳۰ میلیون بازی باز (گیمر) در کشور خبر داد و گفت که بر اساس آمار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ۳۰ میلیون افرادی علاقه مند به بازی های تعاملی در کشور داریم که میانگین ۹۳ دقیقه در روز بازی می‌کنند.

عیسی زارع پور ادامه می دهد که یکی از وعده‌های رئیس جمهور در ایام انتخابات این بود که زمان تاخیر بازی‌ها را کاهش داده تا سرعت بازی‌ها افزایش یابد و در هفته دولت وعده دادم که تا آخر پاییز یک اقدام اساسی در این حوزه انجام دهیم؛ خوشحالم که امروز اعلام کنم با تلاش همکارانم ۱۵۰ بازی پر مخاطب در کشورمان به داخل کشور منتقل شدند که زمان پینگ بازی‌ها را تا یک چهارم کاهش خواهد داد.

وی از رونمایی آن در آینده نزدیک خبرداد.

از فضای مجازی بیرون بیاید

مقصر اصلی آلودگی هوا

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در آبگیری سد چمشیر در استان کهکیلویه و بویراحمد گفته که اکنون آبگیری نمی شود و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو در حال بررسی موضوع به صورت میدانی هستند و و به محض اعلام نتایج تصمیم گیری خواهد شد.

علی سلاجقه این را هم گفته که پیشتر هم اعلام کرده‌ایم که اجازه گتوند دوم یا سد چمشیر را نمی دهیم و تا راستی آزمایی درباره این سد انجام شود.

وی آخرین وضعیت آذر و توران دو توله یوز پیدا شده را مطلوب توصیف می کند که اکنون در زادگاهشان مدیریت و محافظت و انشاالله در آینده در منطقه خودشان رها می شوند.

معاون رئیس جمهور مقصر اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها را صنایع متحرک اعم از فرسوده، دارای سوخت ناقص و با مصرف سوخت بالا و همچنین ترددهای تک سرنشین اعلام و تاکید می کند که مصرف آلایندگی نیروگاه‌ها نسبت به صنایع متحرک کمتر است به لحاظ اینکه در یک بازه زمانی حجمی را وارد هوا می‌کنند.

از فضای مجازی بیرون بیاید

نسخه خودرویی صمت

وزیر صمت به آنچه که در دو سه ماهه اخیر آشفتگی در بازار خودرو ایجاد کرده، قیمت های بازار دانست که البته افزایش قیمت‌های بازار را هم ناشی از افزایش قیمت قطعات خودرو نمی داند زیرا عرضه و تقاضای خودرو متوازن نیست و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایه ای شده و کسانی که می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، اقدام به خرید خودرو می کنند.

سید رضا فاطمی امین معتقد است که کاهش و افزایش قیمت دلار، کاهش و افزایش قیمت خودرو را به همراه دارد. اما این را هم م یگوید که روند تولید خودرو رو به رشد است و در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شد که در پنج سال گذشته بی نظیر بود؛ اکنون تولید خودروسازان به بیش از ۶۰ هزار خودرو رسیده است و تقریبا تا آخر آذرماه خودروسازان توانسته اند به اندازه کل سال قبل تولید داشته باشند.

فاطمی امین راهکار رفع مشکل تقاضای انباشته در بازار خودرو که زمانبر است، در افزایش تولید و واردات دانست و این راگفته که واردات خودرو از سوم آبان ماه نهایی شده و همین روزها نخستین محموله خودروی وارداتی وارد گمرک می شوند؛ ما برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی پیش بینی کرده ایم.

از فضای مجازی بیرون بیاید

کفایت سرمایه بانک

وزیر امور اقتصادی و دارایی از مصوبه دولت برای افزایش سرمایه بانک های دولتی خبر داد و گفت که با این اقدام نسبت کفایت سرمایه این بانک ها استاندارد شده و می توانند توان تسهیلات دهی خود به مردم را ارتقا دهند.

سید احسان خاندوزی گفته با توجه به اینکه نارضایتی‌های زیادی از سقف تسهیلات بانک ها وجود داشت، دولت امروز مصوب کرد رقم ٣۵ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک های دولتی بزودی صورت گیرد که افزایش سرمایه بانک ها از محل سهامی که دولت از شرکت های دولتی در اختیار داشت، برای تمام بانک های دولتی اجرا می شود.

وزیر اقتصاد در ادامه می گوید با این اقدام و اجرای مصوبه امروز دولت، نسبت کفایت سرمایه تمام بانک‌های دولتی بجز ملی و سپه به عدد هشت درصد بر پایه صورت های مالی سال گذشته آنها رسیده و استاندارد می شود و بنابراین می توانند برای تسهیلات دهی به مردم در داخل و نیز در مراودات بین المللی از بهبود نسبت کفایت سرمایه خود استفاده کنند.

وزیر امور اقتصاد و امور دارایی با اعلام اینکه از روز گذشته که پرداخت نیمی از سود سهام عدالت خانوارها آغاز شده است، گفت: ۵٣٢ هزار تومان به ازای هر فرد از خانوار دارای سهام عدالت پرداخت شد و این رقم برای برخی سهامداران ۶۰۰ هزار تومان است.

خاندوزی افزود: امروز پرداخت سود سهام از بانک‌های رفاه، سپه، دی، رسالت و سامان به پایان رسید و برخی از بانک‌ها روز پنجشنبه و شنبه برای پرداخت سود سهام عدالت اقدام می کنند و این روند تا پرداخت کامل ادامه خواهد داشت.

وزیر اقتصاد و امور دارایی خاطرنشان کرد: این نیمی از سود سهام عدالت ١۴٠٠ است و نیمی دیگر آن تا پایان سال یا اوایل سال آینده پرداخت خواهد شد.

از فضای مجازی بیرون بیاید

ارسال لایحه ۱۴۰۲ بعد از تعطیلات

سخنگوی دولت درخصوص تکمیل لایحه بودجه و زمان تقدیم آن به مجلس گفته هماهنگی‌های مستمر میان هیات رئیسه مجلس و دولت در جریان است و مذاکرات پیگیری می‌شود. از شهریورماه که سیاست‌های کلی برنامه هفتم ابلاغ شد، دولت هم مکلف بود که قانون بودجه سال ۱۴۰۲ را در چارچوب سیاست‌های کلی هفتم آماده کند و هم مکلف بود که قانون برنامه هفتم را آماده کند که هر دو تکلیف به صورت توامان انجام شد.

به گفته علی بهادری جهرمی در این بازه زمانی کوتاه ضروری بود که دولت شبانه روزی و تمام‌وقت کار کند. لایحه بودجه زودتر آماده و تقدیم دولت شد. دولت ۱۸ جلسه حدود به ۶۰ ساعت جلسه فوق‌العاده برگزار شد. البته تلاش شد مفاد قانون بودجه به تفصیل و هماهنگ با لایحه برنامه و در چارچوب سیاست‌های برنامه هفتم تدوین شود که آماده ارسال به مجلس است و هفته آینده (بعد از تعطیلات مجلس) تقدیم می‌شود.

وی می گوید که مجلس در همین زمان درحال اصلاح فرآیند تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی است و رایزنی‌هایی در این زمینه بین دولت و مجلس صورت گرفته است.

سخنگوی دولت این را هم اضافه کرد که برنامه هم درحال تدوین است و به محض نهایی شدن در سازمان برنامه، در اختیار هیات دولت قرار می‌گیرد و جلسات فوق‌العاده در این خصوص تشکیل و به محض نهایی شدن تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود تا دولت تکلیف خود را در حوزه و در مواعد قانونی انجام بدهد.

از فضای مجازی بیرون بیاید

ردیف بودجه خاص امنیتی در ساختمان فاطمی نداریم

وزیرکشور هم از تغییر استاندار کرمانشاه خبر داد، گفت که امکان تغییر یک یا دو استاندار دیگر نیز وجود دارد و «محمدطیب صحرایی» به عنوان استاندار کرمانشاه معرفی شد.

احمد وحیدی درباره برنامه دولت در خصوص تشکیل استان‌های جدید گفته که تقسیمات کشوری مسایل پیچیده ای است و ابعاد مختلفی دارد و علاوه بر مسایل جغرافیایی باید ابعاد جمعیتی و اجتماعی آن و همچنین حریم ها و … بررسی سپس در کمیسیون های دولت مطرح شود تا به صحن دولت برسد.

وزیر کشور درباره بودجه این وزارتخانه در سال آینده نیز توضیح داد که در لایحه بودجه سال آینده منابعی در حوزه های اجتماعی و تخصیص بودجه مربوط به چهار درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها مورد تاکید قرار گرفته است. ما ردیف بودجه خاصی در این وزارتخانه با عنوان بودجه امنیتی نداریم، البته بودجه مختصری برای مرزها داریم که در جای خودش هزینه می شود.

از فضای مجازی بیرون بیاید

یک زنگ خطر برای سازمان ملل

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اقدام آمریکا و هم‌پیمانانش در حذف ایران از کمیسیون مقام زن اظهار کرده است که این اقدام بی سابقه، زنگ خطری برای سازمان ملل است.

انسیه خزعلی گفته که ایران سال گذشته یعنی کمتر از ۹ ماه پیش به عضویت کمیسیون مقام زن درآمد اما با جوسازی‌ها، حرکات رسانه‌ای و رویه غلط آمریکا و هم‌پیمانانش از این کمیسیون حذف شد. در حالی که مشابه این موارد در کشورهای دیگر وجود داشته اما هیچ‌گاه چنین پیشنهادی داده نشده بود.

وی درباره اعتراض ایران به این اقدام گفته که وزارت خارجه رایزنی‌هایی در این خصوص داشته و صحبت‌هایی هم با صحبت‌هایی که با اکوسوک (کمیسیون مقام زن) ‌ انجام شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص لایحه بودجه برای کارهای فرهنگی در حوزه زنان به خصوص اشتغال زنان، ادامه داد: نگاه خیلی خوبی در بودجه سال آینده در حوزه زنان داریم و اختیاراتی نیز به معاونت زنان داده شده است.

از فضای مجازی بیرون بیاید

عموم هنرمندان را علاقه‌مند به کشور می‌دانیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خروج یک بازیگر از کشور می گوید که در هر قشر، عده‌ای که خارج از این فعالیت‌های مرسوم بخواهند خلاف منافع ملی عمل کرده و به دشمنان خدمت کنند، قوانین در این زمنیه روشن و مشخص است. اما عموم هنرمندان را علاقه‌مند به کشور می‌دانیم و اکنون اکثریت فعالیت‌های هنری به خوبی اجرا می‌شود.

اسماعیلی درباره حضور ایران در جشنواره فیلم بلگراد گفته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان محورمحور فعالیت‌های خارج از کشور ما در طول سال برنامه‌های متعددی را اجرا می‌کند که برای این برنامه هم دستگاه‌های مختلف همکاری می‌کنند که امیدواریم این برنامه در گسترش فرهنگ ایرانی و زبان و ادب فارسی موثر باشد.

وی به ممنوعیت ورود مقامات ایرانی و بستگان درجه یک آنها به آمریکا، گفت که موافق این اقدام هستیم و این روند را ادامه دهند.

از فضای مجازی بیرون بیاید

نه به تعطیلی!

وزیر آموزش و پرورش هم تاکید داشت که مدارس در هفته آینده تعطیل نیست و با وجود تلاش‌ها و زحمات معلمان، آموزش مجازی در دوره آموزش عمومی و پیش دبستان کارایی لازم را ندارد.

یوسف نوری درباره پیشنهادی که در هیات دولت مطرح کرده بود گفت که امروز پیشنهاد دادم تا مدارس تعطیل نباشد و رئیس‌جمهور هم تأکید داشت که مدارس مگر در موارد استثنایی، نباید تعطیل شود. در طول سال‌های گذشته مواردی بوده که تهران دومین شهر آلوده جهان بوده، ولی مدارس تعطیل نبوده است. وقتی مدارس تعطیل می‌شوند در بیشتر شهرها دانش‌آموازن بیرون می‌آیند و با دوستان خود بازی می‌کنند و حضور مؤثری در کلاس درس ندارند که باعث نگرانی معلمان و اولیا است.

از فضای مجازی بیرون بیاید

نتایج خوب در عملکرد ایران در قطر

وزیر ورزش و جوانان درباره برخی نارضایتی ها از عملکرد کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران با طرح این سوال که آیا تحلیل علمی شده که مردم ناراضی بودند؟ گفته که به نظرم فدراسیون و کادر مدیریتی باید در این باره صحبت کنند. در یک سال گذشته فدراسیون ما شرایط خاصی داشت و تلاش ما بود که هم وظایف نظارتی و هم پشتیبانی را انجام دهیم. ما منتظر نظر فدراسیون هستیم که تصمیمات فنی را با ما مطرح کنند.

سیدحمید سجادی درباره یکی از پرکارترین جام جهانی که ایران در آن حضور داشت گفت که بنا بر دستور رییس جمهور و آقای مخبر تکالیفی بر عهده هر یک از دستگاه ها بود و در وزارت ورزش هم حضور کیفی و کمی تیم ایران در بازی ها مدنظر بود. علاوه بر مباحث ورزشی نظارت بر توزیع بلیط ها، گران نشدن بلیط ها و اعزام کسانی که بلیط را خریداری کردند یا کنترل فضای فرهنگی در استادیوم در حین بازی تیم ایران از جمله وظایف وزارت ورزش بود و آمار نشان می دهد اتفاقات خوبی هم رخ داده است. گزارشی است که نشان می‌دهد نتایج خوبی در رابطه با عملکرد ایران به طور کلی و وزارت ورزش در این بازی ها گرفته ایم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.