تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 شهریور 1401 - 8:05
کد خبر : 4178

آیت‌الله رئیسی: حجم تبادلات تجاری تهران و تاشکند در گام اول می‌تواند ۳ تا ۴ برابر شود/ میرضیایف: ایران ازبکستان در آغاز یک راه بزرگ و طولانی قرار دارند

آیت‌الله رئیسی: حجم تبادلات تجاری تهران و تاشکند در گام اول می‌تواند ۳ تا ۴ برابر شود/ میرضیایف: ایران ازبکستان در آغاز یک راه بزرگ و طولانی قرار دارند
رئیس جمهور با بیان اینکه با اراده موجود در مسئولین دو کشور، حجم تبادلات تجاری طرفین می‌تواند در گام اول از ۵۰۰ میلیون دلار فعلی ۳ تا ۴ برابر افزایش یابد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی در بخش‌های بازرگانی و همکاری‌های فنی-مهندسی نیز ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری با ازبکستان دارد.

به گزارش نسیم صبا:آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر روز چهارشنبه در اولین بخش از برنامه‌های سفر به ازبکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با ابراز خرسندی از سفر به شهر تاریخی سمرقند و نیز تبریک فرارسیدن سالگرد استقلال این کشور گفت: ازبکستان در سال‌های اخیر و به ویژه در دوره نخست‌وزیری و در حال حاضر در دوره ریاست جمهوری جنابعالی پیشرفت‌های خوبی داشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران با ازبکستان صرفا یک روابط همسایگی و منطقه‌ای نیست، افزود: روابط دو کشور، روابطی عمیق، فرهنگی، تمدنی و قلبی است، لذا ما پیشرفت‌های ازبکستان را پیشرفت خودمان می‌دانیم و برای توسعه روابط بین دو کشور مانعی نمی‌بینیم.

آیت‌الله رئیسی گسترش روابط فرهنگی و تمدنی را از مهمترین زمینه‌های گسترش روابط دوجانبه برشمرد و گفت: گسترش روابط در حوزه تمدنی می‌تواند بستر مناسبی برای سرعت بخشیدن به گسترش روابط دو جانبه در زمینه‌های دیگر باشد.

دکتر رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی علیرغم تحمیل تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است، اظهار داشت: ملت ایران اراده کرد که تهدیدها را تبدیل به فرصت کند و در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته، ظرفیت‌های بسیاری در جمهوری اسلامی ایجاد شده است که بر اساس آنها این آمادگی وجود دارد تا روابط دوجانبه را در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه تبادلات تجاری و اقتصادی افزایش دهیم.

رئیس جمهور حوزه‌های ترانزیت و حمل و نقل را از حوزه‌هایی دانست که ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها میان دو کشور دارند و تصریح کرد: در دیدار قبلی با جنابعالی در تاجیکستان هم مطرح کردم که جمهوری اسلامی با توجه به امکانات خود، در حوزه انرژی نیز زمینه و ظرفیت خوبی برای همکاری با ازبکستان دارد و امیدوارم با مذاکرات انجام شده میان مسئولین دو کشور در بخش انرژی و تفاهمات حاصل شده، گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شود.

آیت‌الله رئیسی امضای اسناد میان دو کشور را جلوه خوبی از اراده طرفین برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین در عرصه کشاورزی تجربیات خوبی دارد و کشاورزی می‌تواند یکی از زمینه‌‌های خوب همکاری بین دو کشور باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه با اراده موجود در مسئولین دو کشور، حجم تبادلات تجاری طرفین می‌تواند در گام اول از ۵۰۰ میلیون دلار فعلی ۳ تا ۴ برابر افزایش یابد، گفت: جمهوری اسلامی همچنین در بخش‌های بازرگانی و همکاری‌های فنی-مهندسی نیز ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری با ازبکستان دارد.

آیت‌الله رئیسی همچنین خواستار گسترش روابط در زمینه مسائل امنیتی مانند جرائم سازمان یافته، مقابله با قاچاق مواد مخدر و تروریسم شد و از رئیس جمهور ازبکستان بابت نوشتن مقاله‌ای که در آن چندجانبه‌گرایی را به جای یکجانبه‌گرایی راهکار اداره درست جهان دانسته بود تقدیر کرد.

دکتر رئیسی همچنین از رای مثبت و نظر مساعد ازبکستان برای تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز تشکر کرد.

آیت الله رئیسی مسائل و مشکلات مردم افغانستان را بخشی از مشکلات موجود منطقه دانست و افزود: حضور ۲۰ ساله آمریکایی ها و سیاست های اعمالی آنها دلیل اصلی بروز این مشکلات است.

رئیس جمهور ازبکستان نظر رئیس جمهور کشورمان را درباره سهم آمریکایی‌ها در ایجاد مشکلات فعلی مردم افغانستان تایید کرد.

آقای «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان نیز در این نشست با ابراز خرسندی از اینکه در یکسال گذشته برای سومین بار با آیت‌الله رئیسی ملاقات و گفتگو می‌کند، سفر رئیس جمهور کشورمان به این کشور را تاریخی توصیف کرد و با تبریک فرارسیدن سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور از دکتر رئیسی خواست که سلام‌های گرم وی را به مقام معظم رهبری برساند.

رئیس جمهور ازبکستان با تبریک کامل شدن روند عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای در نشست سمرقند، گفت: ما در آغاز یک راه بزرگ و طولانی با یکدیگر قرار داریم. از زمان برگزاری اولین دیدار بنده و جنابعالی دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور افزایش قابل توجهی داشته که این پایه محکمی برای توسعه بیش از پیش روابط فیمابین خواهد بود.

میرضیایف افزود: برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، تاسیس کمیسیون مشترک سرمایه‌گذاری، برگزاری چند همایش تجاری و علوم و فناوری بین دو کشور، باعث افزایش انگیزه گسترش همکاری‌ها و روابط تهران و تاشکند است. در نتیجه این تعاملات، حجم مبادلات تجاری دو کشور در یکسال گذشته ۷۳ درصد افزایش یافته است و تعداد کل شرکت‌‌های مشترک با ایران، یا شرکت‌هایی که با سرمایه ایرانیان در ازبکستان تاسیس شده به ۳۰۸ شرکت رسیده است و این موضوع باعث می‌شود که ما به توسعه روابط در آینده با امید بیشتری نگاه کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.