تاریخ انتشار : یکشنبه 1 آبان 1401 - 7:36
کد خبر : 5129

آمریکا سه روز پیش به ایران پیامی فرستاد/ غرب برای توافق شتاب دارد

آمریکا سه روز پیش به ایران پیامی فرستاد/ غرب برای توافق شتاب دارد
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکایی‌ها گفتار و رفتارشان متناقض است؛ سه روز پیش پیامی از طرف آمریکایی‌ها دریافت کردیم و تاکید کردیم موارد اتهامی آژانس باید حل و فصل شود.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح سفر خود به ایروان گفت: توافق کردیم حجم تبادلات تجاری از ۷۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات، بیان کرد: آمریکایی‌ها گفتار و رفتارشان متناقض است. سه روز پیش پیامی از طرف آمریکایی‌ها دریافت کردیم و تاکید کردیم موارد اتهامی آژانس باید حل و فصل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در مسائل روزهای گذشته در ایران بدمند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ارزیابی ما از پیام طرف آمریکایی است که توافق نه تنها اولویت آنها است، بلکه در آن شتاب نیز دارند.

وی همچنین درباره دیدار و رایزنی‌های خود با مقامات ارمنستان، افزود: در دیدار امروز با نخست وزیر ارمنستان و گفتگو با سایر مقامات ارمنستان تاکید داریم که مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید پایان داده شود و تمامیت ارضی دو کشور مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در موضوع مسیر ترانزیتی ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال – جنوب، گفتگوهای بسیار خوبی را با مقامات ارمنستان داشتیم، افزود: معتقدیم تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌تواند به مجموعه کریدورهای شمال و جنوب که وجود دارد کمک کند. ترانزیت، امروز یک موضوع جدی برای افزایش حجم تبادل تجاری بین کشورهاست.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در موضوع مسیر ترانزیتی ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال – جنوب گفتگوهای بسیار خوبی را با مقامات ارمنستان داشتیم و معتقدیم تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌تواند به مجموعه کریدورهای شمال و جنوب که وجود دارد کمک کند.

وی اضافه کرد: ترانزیت امروز یک موضوع جدی برای افزایش حجم تبادل تجاری بین کشورهاست.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه توافق کردیم در آینده نزدیک حجم تبادل تجاری ما از ۷۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش یابد و برای افزایش این حجم تبادل تجاری تا سه میلیارد دلار هدف‌گذاری کردیم، افزود: خوشبختانه زمینه‌های بسیار خوبی در حوزه‌های انرژی، کشاورزی و تولیدات مشترک بین دوکشور وجود دارد که تجار و بازرگانان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: البته گردشگری هم یکی از ظرفیت‌هایی است که بین دوکشور به صورت فعال جریان دارد و توافقات جدیدتری را برای تقویت مسیر گردشگری نیز به عمل آوردیم.

وی درباره واکنش‌های غرب به اوضاع داخلی ایران، گفت:: دو روز پیش در تماسی که بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت، به او گفتم که از این مسیر فاصله بگیرید. آن‌چه در ایران گذشت بخشی از آن مطالبات مسالمت آمیز مردم بود که به آن احترام می‌گذاریم و به مطالبات مسالمت آمیز مردم بر مبنای قانون اساسی پاسخ داده می‌شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اما در درون این مطالبات مسالمت آمیز نیز افراد اغتشاشگر و افراد مسلحی بودند که بر اساس گزارشات مقامات انتظامی و پلیس ما با سلاحی غیر از سلاح‌های سازمانی موجود در ایران در درون مردم نفوذ کردند و متأسفانه تعدادی از مردم ما را شهید کردند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در دیدارها با مقامات ارمنستان طرف ارمنی درخواست سلاح از ایران را مطرح کرده است؟ گفت: ما با همسایگان و برخی از کشورها همکاری‌های دفاعی داریم اما آن‌چه مهم است اینکه باید در مسیر سیاسی و از مسیر گفتگو مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان و ترسیم خطوط مرزی صورت بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.