تاریخ انتشار : دوشنبه 2 آبان 1401 - 8:10
کد خبر : 5171

آغاز گردشگری دریایی در خزر، چراغ اشتغالزایی که همت جهادی روشن کرد

آغاز گردشگری دریایی در خزر، چراغ اشتغالزایی که همت جهادی روشن کرد
گردشگری دریایی یکی از آرزوهای اهالی و گردشگران دریادوست خطه شمال به ویژه غرب استان مازندران بود که با ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی به بنادر مازندران(نوشهر) در ماه جاری، نخستین گام عملی دولت سیزدهم برای آغاز این بخش صنعت گردشگری استان برداشته شده است.

بنا به گزارش سرمایه گذار و مالک آن، این اتوبوس توان جابه جایی دست کم ۷۰ مسافر را دارد و دارای بخش هایی چون پذیرایی با ظرفیت دست کم ۲۵ نفر و دارای یک جت اسکی است و حدود ۲۰ متر طول و پنج متر عرض و ۲۰ تن وزن دارد و زمان ساخت آن ۲۰۱۲ و سازنده اش هم کشور امارات است و فضای آن طوری طراحی شده که ظرفیت برگزاری انواع جشن ها را دارد و می تواند حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت مسیر دریای خزر محدوده ساحلی مازندران را بپیماید.

گردشگری دریایی یکی از مهم ترین عامل جذب گردشگران است که با ورود اتوبوس تفریحی و دریایی به استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر افزون بر توسعه، رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه، طلسم طرح گردشگری دریایی که سال ها تلاش و پیگیری برای اجرای آن از سوی مسوولان ادوار گذشته صورت گرفته بود با عزم و اراده دولت جهادی شکسته شد و این رویداد مبارک می تواند بستری مناسب برای ورود کشتی های مسافری نظیر کروز و تقویت دیگر امکانات و تجهیزات که تکمیل کننده صنعت گردشگری دریایی است، باشد.

گردشگری دریایی در اصل به فعالیت هایی که در محیط دریایی و دور از نوار ساحلی از سوی گردشگران دریا دوست انجام گیرد گفته می شود که لازمه شکوفایی این صنعت فراهم شدن زیرساخت ها و بسترهای موردنیاز نظیر ایجاد اسکله ها، تاسیسات گردشگری، صنایع ساحلی و فرا ساحلی، دهکده های دریایی، بنادر گردشگری ، جزایر مصنوعی ، کشتی های گردشگری و کروز، موزه های دریایی و هتل های دریایی است.

برابر آمار، محدوده ساحلی استان های شمالی حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال شامل استان های گیلان ، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، ۲۷۰ کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.

برخورداری از سه بندر تجاری فعال یکی در امیرآباد بهشهر ، دیگری در فریدونکنار و سومی در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و تعدادی اسکله های ساحلی ، نشانگر فراهم بودن بخشی از زیرساخت های گردشگری دریایی است.

جاذبه های طبیعی نظیر جنگل های سرسبز ۴۰ میلیون ساله معروف به منطقه هیرکانی، فعالیت سه فرودگاه، موزه های تاریخی، چشمه های آب گرم معدنی ، آثار طبیعی مانند پارک های جنگلی سی سنگان، مجموعه های رفاهی و گردشگری تله کابین رامسر و چالوس و صدها نمونه دیگر، ظرفیتی که بنا به گفته برخی از کارشناسان ، تکمیل کننده زنجیره صنعت سودآور گردشگری به ویژه گردشگری دریایی در استان مازندران محسوب می شود.

با همه این موقعیت ها و داشتن ظرفیت های منحصربفرد، متاسفانه از محدوده ساحلی این استان به خاطر فقر امکانات و تجهیزات فقط برای شنا کردن، قایق سواری و استراحت کوتاه مسافران و گردشگران استفاده می شود.

طرح گردشگری دریایی، موضوعی که در یک دهه گذشته بارها در سخنرانی ها، نشست های خبری و محافل رسمی از سوی مسوولان و متولیان گردشگری مازندران مطرح و طی این سال ها اقداماتی هم برای عملیاتی شدن این طرح انجام گرفت و چه بسا این پیگیری ها رسانه ای هم شد منتهی جز در حد وعد وعید نیتجه دیگری به همراه نداشت.

فعالیت کشتی کروز در خزر، نوید توسعه گردشگری دریایی در مازندران است تیتر خبری که در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از مدیرکل وقت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری انتشار داد، این مسوول آن زمان وعده داده بود که یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت مجهز توسط سرمایه گذار بخش خصوصی خریداری شده و به زودی به مازندران منتقل می شود.

در آبان ماه سال ۱۳۹۶ هم موضوع کشتی مسافری و باری برای حمل محصولات کشاورزی و جابه جایی مسافران و گردشگران از بندر نوشهر به بندر آستاراخان روسیه در دریای خزر

خبر دیگری بود که از زبان مدیرکل وقت بنادر ودریانوردی استان مازندران رسانه ای شد و وعده داده بودند در این ارتباط تفاهم نامه ای میان سازمان بنادر و سرمایه گذار امضا شده و قرار است کشتی مسافری به ظرفیت دست کم ۵۷۰ نفر در دریای خزر محدوده ساحلی نوشهر به آستاراخان فعالیت داشته باشد و متاسفانه این اخبار جز جنبه تبلیغاتی و وعده و وعید نتیجه دیگری به همراه نداشت.

در سایه این بی توجهی ها و ناامیدشدن مردم این خطه گردشگرپذیر شمال کشور از وعده های بی اساس، سرانجام با شکل گیری دولت مردمی سیزدهم و فراهم شدن بستر و زیرساخت ها در حوزه گردشگری دریایی در قالب اقتصاد دریا محور کلید خورد که اولین اقدام عملی دولت جهادی آزادسازی حریم ۶۰ متری دریا از سوی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و در اختیار قراردادن این فضاهای مشرف به دریا در اختیار عامه مردم بود.

آغاز گردشگری دریایی در خزر، چراغ اشتغالزایی که همت جهادی روشن کرد

ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی آب های ساحلی خزر در مازندران

در این پیوند، معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران گفت : ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی آب های ساحلی خزر به استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی نوشهر پس از سال ها انتظار وارد فصل جدیدی از برنامه ریزی های شده است.

رضا علیخانی کشکک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : یکی از مهم ترین راهبردها در مازندران ، شکوفایی اقتصاد این استان و تمرکز روی ۲ موضوع یکی کشاورزی و دیگری حوزه گردشگری و زیرشاخه های این صنعت سود آور به ویژه عملیاتی کردن طرح گردشگری دریایی است.

وی بیان داشت : امروز از دریای خزر محدوده ساحلی این استان با همه مزیت های فراوانی که از لحاظ اقتصادی دارد متاسفانه جز در حوزه صید و صیادی و تفریحات ساحلی مانند سوار شدن بر جت اسکی و قایق سواری و شنا کردن استفاده دیگری از این موهبت الهی نمی شود در حالی که دیگر کشورها سال ها از این ظرفیت برای بهره مندی از اقتصاد دریا محور به سمت و سوی گردشگری دریایی روی آورده اند.

این مسوول استانداری مازندران خاطرنشان کرد : بر همین اساس یکی از اقدامات دولت جهادی برای پویایی و شکوفایی شدن این صنعت ، فراهم کردن زیرساخت ها که مهم ترین آن آزاد سازی حریم ۶۰ متری دریای خزر بوده است و امروز بنا به دستور رئیس جمهور جهادی و عزم و اراده استاندار این اتفاق در محدوده ساحلی مازندران هم شاهد هستیم.

بعد از سفر رئیس جمهور به استان گیلان در بهمن ماه سال گذشته، موضوع آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل در آن خطه از شمال کشور کلید خورد پیرو دستور آیت الله رییسی بنا به گفته رییس واحد معماری و شهرسازی استانداری مازندران حدود ۹۰ درصد از حریم ۶۰ متری محدوده ساحلی بیش از ۴۰۰ کیلومتری مازندران آزاد شده است.

آغاز گردشگری دریایی در خزر، چراغ اشتغالزایی که همت جهادی روشن کرد

آزادسازی حریم دریا به شکوفایی گردشگری ساحلی و دریایی منجر می شود

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران گفت : آزادسازی حریم در واقع به عنوان یک پیش نیاز زیرساختی برای جذب سرمایه گذاران به منظور شکوفایی صنعت گردشگری ساحلی و دریایی در این استان است و طبق دستورالعمل ها ، این طرح برای تحقق اهدافی از جمله ایجاد بازارچه های ساحلی، تفریحات آبی و ورزش های ساحلی ، تاسیسات نظیر اسکله های دریایی، پرورش ماهی در قفس و مهم تر از همه فعال کردن صنعت گردشگری دریایی بوده است.

علیخانی کشکک افزود : برای جذب سرمایه گذاران در حوزه گردشگری دریایی طی یکسال گذشته رایزنی های فراوانی با مشورت مسوولان مرتبط به ویژه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و نیز بنادر و دریانوردی استان صورت گرفت در نهایت این پیگیری ها نتیجه داد و شاهد نخستین اتوبوس ۲ طبقه مسافری تفریحی و دریایی به بندر نوشهر برای فعالیت در دریای خزر این استان بودیم.

شناسایی ۲۰ نقطه گردشگری دریایی

وی با اشاره به آنکه فعال شدن این اتوبوس دریایی، بهانه ای برای استفاده از اسکله های تفریحی مدنظر در این استان است ، تصریح کرد : تاکنون در قالب طرح گردشگری دریایی حدود ۲۰ نقطه محدوده ساحلی استان شناسایی شده ضمن آنکه با به انداختن این اتوبوس در آینده نزدیک فرصتی خوبی برای بهره مندی از اسکله های تفریحی در حال ساخت در مازندران است

شناسایی ۱۳۶۴ نقطه از محدوده ساحلی بهشهر تا رامسر برای ساخت پست اسکله تفریحی طی سه سال گذشته موضوعی که از سوی مسوولان امر مطرح شد و بنا به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران تاکنون موافقت اصولی حدود ۶۵ اسکله تفریحی صادر شد.

برنامه ریزی برای فعال کردن کشتی های مسافری کروز در سال های آتی

معاون استاندار مازندران گفت : با ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی به مازندران ، این رویداد می تواند نقطه عطفی برای برنامه ریزی از سوی این سرمایه گذار و دیگر سرمایه گذاران برای خریدار کشتی های مسافری کروز و فعال شدن این ناوگان برای جابه جایی مسافران و گردشگران دریادوست هم در محدوده ساحلی استان مازندران و حتی کشورهای ساحلی همسایه باشد.

به گفته علیخانی کشکک ، امروز گردشگری ساحلی و حمل و نقل دریایی با توجه به جاذبه های که هم در حوزه جنگل ، کوهپایه ، جلگه و دریا دارد می تواند نقش موثری در رفاه حال مسافران و گردشگران به همراه داشته باشد و این اتوبوس تفریحی و دریایی علاوه بر دریا گردی مسافران بلکه می تواند امکاناتی را در داخل آن فراهم کند تا سرنشینان آن بتوانند علاوه بر نقاط دور دست سطح آبی دریای خزر بلکه ضلع جنوبی جنگل های هیرکانی و روستاهای سرسبز این منطقه را هم مشاهده کنند.

وی گفت: قابلیت های این اتوبوس از همه لحاظ موردتایید نهادهای مرتبط و سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است و به همین خاطر مجوز انتقال آن به بندر نوشهر برای انداختن به آب های ساحلی خزر در آینده نزدیک صادر شد و یک سری کارهای خاصی به منظور تجهیز و آماده سازی این اتوبوس ضرورت دارد و امیدوارم درآذر ماه امسال با حضور استاندار مازندران رونمایی و فعالیتش آغاز شود.

روش شدن چراغ گردشگری دریایی

مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت : محدوده ساحلی جنوبی دریای خزر مسیرهایی دارد تاکنون سابقه حمل و نقل مسافری در قالب گردشگری دریایی را نداشته است و تاکنون فعالیتهایی که در این حوزه صورت گرفته بیشتر جنبه تفریحاتی در آب های ساحلی نظیر جابه جایی مسافران با شناورهای کوچک داشته است. محمد تقی انزانپور افزود : به طورطبیعی فعال کردن ناوگان حمل و نقل دریایی نظیر کشتی مسافری کروز یا به عبارتی اتوبوس های دریایی در سطح دریای خزر مورد اقبال شمار زیادی از گردشگران به ویژه گردشگران خارجی قرار خواهد گرفت و نکته مهم تر زیرساخت ها هم تاحدود زیادی در محدوده ساحلی این استان فراهم است.

وی بیان داشت: مالک این اتوبوس دریایی هم که به عنوان یک سرمایه گذار است آنچه از صحبت های او پیداست برنامه های زیادی برای رونق بخشی و شکوفایی صنعت گردشگری دریایی در این استان دارد.

این مسوول ابراز امیدواری کرد : با ورود این اتوبوس دریایی و فعال شدن آن در ماه آینده می توان ادعا کرد که چراغ گردشگری دریایی در این دولت جهادی روشن شده است و با توجه به نگاه ویژه مسوولان استانی از جمله استاندار گردشگری دریایی و هوایی بستر برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه و تقویت امکانات گردشگری ساحلی و دریایی در سطح آب های نیلگون خزر فراهم می شود .

آغاز گردشگری دریایی در خزر، چراغ اشتغالزایی که همت جهادی روشن کرد

گردشگری دریایی اولویت مهم دولت جهادی

وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در خرداد ماه امسال طی بازدید از طرح های گردشگری نیمه تمام غرب مازندران اعلام کرده بود: یکی از اولویت‌های مهم دولت جهادی سیزدهم پس از آزادسازی سواحل دریای خزر، بسترسازی برای رونق گردشگری دریایی در شمال کشور از جمله استان مازندران است.

عزت الله ضرغامی، آزاد سازی سواحل یکی از اقدامات موفق دولت سیزدهم بوده است ، چرا که در کنار آن زمینه برای ایجاد و توسعه امکانات تفریحی، گردشگری و خدماتی در سواحل مازندران مهیا می شود که یکی از آن ها گردشگری دریایی است.

ضرغامی پیش از این در جمع نمایندگان استان های شمالی در مجلس شورای اسلامی هم مطرح کرده بود که حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و ۱۱۰۰ کیلومتر در جنوب داریم که با جزایر آن به ۲۴۰۰ کیلومتر می‌رسد، با وجود این ظرفیت‌های گردشگری دریایی ما صفر است.

وی تاکید داشت: برای ساحل‌سازی، ساخت اسکله‌ها و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برنامه جدی دارم. در حال شناسایی ظرفیت‌های وزارتخانه هستم و همچنین این موضوع را با صنوف پیگیرم که بخش خصوصی به این عرصه ورود جدی کند. برای خرید کشتی‌های گردشگری از کشورهای منطقه و بهره‌برداری از ظرفیت تفریحی آن‌ها به‌صورت جدی ورود خواهم کرد.

حدوده ساحلی رامسر تا فرح آباد به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر به لحاظ فعالیت های دریایی گردشگری تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر است و بقیه آب های ساحلی استان را هم اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد بر عهده دارد.

استان مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه گردشگری ، آثار طبیعی و تاریخی در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است که طبق نظر سنجی حدود ۹۰ درصد مسافران و گردشگران برای بهره مندی از دریا و جنگل های هیرکانی به خطه شمال و این استان سرسبز روی می آورند.

برابر آمار از اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، طی شش ماه نخست امسال ۸۵ میلیون نفر اقامت در شب در استان ثبت شده است .

در زمان حاضر دریا گردی مسافران و گردشگران در مازندران با شناورهای دریایی مانند جت اسکی و قایق انجام می گیرد و در نوروز امسال دستکم ۲۰ هزار مسافر در دریای خزر محدوده مازندران توسط بیش از ۲ هزار قایق و شناور جابه جا شدند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.