مانورترویجی مقابله با کرم خراط با حضور مسئولین ادارات تولیدات گیاهی و ترویج شهرستان کرمان، کارشناسان و رئیس مرکز جهاد کشاورزی راین، دهیار و رئیس شورا و جمعی از کشاورزان و بهره برداران در روستای دودران بخش راین برگزار شد.

به گزارش نسیم صبا:سنخانی رئیس مرکز خدمات بخش راین اظهار داشت: کرم خراط یکی از مهمترین آفات است که متاسفانه جمیت آفت در روستای دودران افزایش یافته است.

وی هدف از برگزاری مانور را آگاهی بخشی به کشاورزان و بهره برداران در خصوص اهمیت مبارزه اصولی و گروهی در منطقه دانست و افزود: آفت کرم خراط یا پروانه فری به ۷۴ گونه گیاهی از جمله درختان مثمر و غیر مثمر مانند گردو، زیتون، انار، انگور، سیب، به، گلابی، مرکبات، بیدمشک، نارون و بلوط حمله و از سرشاخه ها، تنه و میوه تغذیه می کند.

وی با اشاره به اینکه کرم خراط در ایران هر یک یا دو سال یک نسل دارد، ابراز داشت: مهمترین دلایل افزایش این آفت خشکی و افزایش دما و نداشتن زمستانهای سرد و یخبندان، تنش تغذیه و آبیاری، کاهش فعالیت دشمنان طبیعی، نقل و انتقال نهال آلوده و عدم رعایت بهداشت باغ و هرس درختان است.

وی اذعان داشت: همچنین در این مانور مقرر شد با هماهنگی واحد حفظ نباتات مدیریت شهرستان کرمان و با همکاری نیروهای بسیج و اهالی دودران و نظارت کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی مانوری در جهت شناسایی درختان آلوده و کنترل آفت صورت گیرد.

لازم به ذکر است در حاشیه این مراسم کارگاه آموزشی ترویجی آشنایی با کرم خراط و روشهای اصولی پیشگیری و مبارزه با آفت تشکیل شد و ضمن آموزش در خصوص بیولوژی، دامنه میزبانی، علائم خسارت و روش مبارزه با آفت، مدعوین به صورت عملی با آماده سازی ترکیب سم و نحوه استعمال آن بر روی درختان آشنا شدند و در پایان به سوالات مطرح شده پاسخ داده شد.